آیا معجزه و وحی از طریق هیپنوتیزم امکان پذیر است؟
معجزه و وحی تنها در زمان انبیاء الهی بوده است و پس از رحلت پیامبر اکرم(ص) دیگر هیچ معجزهای صورت نپذیرفته است. (در میان علماء نام معجزه نهادن یا کرامت نامیدن بر اعمال خارق العاده امامان شیعه اختلاف نظر وجود دارد.)
معجزه به عمل خارق العادهی همراه با تحدی گفته میشود. عمل خارق العاده یعنی چیزی که تنها برخی از افراد بتوانند انجام دهند و دیگران از انجام آن عاجز باشند؛ یعنی عادت طبیعی مردم خرق و پاره شود. تحدی به معنای ادعا داشتن بر این که تنها من میتوانم این کار را انجام دهم و دیگران از انجام آن عاجزند. هل من مبارز، طلبیدن را تحدی میگویند. ممکن است افرادی بتوانند خرق عادت کنند یعنی اعمال خارق العاده انجام دهند که دیگران نتوانند اما هرگز تحدی ندارند اگر از مرتاضان هندی پرسیده شود که؛ تنها شما در دنیا میتوانید روی میخ بخوابید؟ روی آتش راه بروید؟ با چشمانتان قطار سریع السیر را نگه دارید؟… قطعاً جوابشان منفی است و میگویند دیگرانی هستند که بتوانند این اعمال را انجام دهند نظیر استادم؛ که این کار را میتواند بهتر از من انجام دهد.
اما معجزه عمل خارق العاده همراه با تحدی است یعنی خداوند دیگران را دعوت میکند که اگر میتوانید یک سوره مثل قرآن بیاورید. (فَاْتُوا بِسُورَهٍ مِنْ مِثْلِهِ)[۱] (پس یک سوره مثل قرآن بیاورید) بعد میفرماید: نمیتوانید اصلاً و ابداً. (فَاِنْ لَمْ تَفْعَلُوا وَ لَنْ تَفْعَلُوا)[۲] (و نمیتوانید و هرگز نمیتوانید) که مثل قرآن بیاورید.
فرق دیگرِ معجزه با اعمال خارق العاده آن است که معجزه قابل تعلیم و تعلم نیست. یعنی اعجاز انبیاء را نمیتوان یاد گرفت و انبیاء هم از کسی نیاموخته بودند. بلکه طبق فرمان خداوند عمل میکردند. هنگامی که به موسی(ع) فرمود عصایت را بینداز تا اژدها شود و یا فرمود به دریا بزن دریا شکافته شود. اما اعمال خارق العاده قابل تعلیم و تعلم است قابل یاد گرفتن و یاد دادن است میتوان استادی و شاگردی کرد.
و فرق دیگرِ آن است که در اعجاز تمرین و ممارست راه ندارد. اولین باری که قرآن نازل شد با آخرین بار، همهاش به یک اندازه از فصاحت و بلاغت و اعجاز برخوردار است اما اولین باری که عمل خارق العاده انجام میگیرد با آخرین بار بسیار تفاوت دارد. هر چه بیشتر تمرین بشود در این اعمال راحتتر، دقیقتر و بهتر میتوان آن عمل را انجام داد.
هیپنوتیزم و خواب مصنوعی و مغناطیسی در زمرهی اعمال خارق العاده است آن هم اعمال خارق العاده خفیف. و الا سحر و جادو و اعمال مرتاضان هندی در قوت و اوج قرار دارد.
این خیال خام و باطلی است که عدهای به خود تلقین کنند که با گفتن اذکار مخصوص و یا این که اگر این اعمال را انجام بدهم میتوانم معجزه کنم. لذا دائماً به خود وعده دروغین میدهند که هرگز برآورده نمیشود. با اذکار و خود تلقینی و خود هیپنوتیزمی هرگز نمیتوان معجزه کرد و به وحی دست یافت. چون ماهیت هیپنوتیزم که از اعمال خارق العادهی (خفیف) است با ماهیت معجزه تفاوت دارد که سه فرق اساسی و عمده آن ارائه شد.
با هیپنوتیزم به وحی هم نمیتوان دست یافت زیرا ارتباط بین خداوند و انسان (انبیاء) به وسیله وحی بوده است که الان منقطع است. اگر کسی این تصور را بکند تنها یک توهمی بیش نیست و اگر کسی این وعده را به کس دیگر بدهد که؛ اگر این ذکر را بگویی بر تو وحی نازل میشود و معجزه میکنی، دروغی بیش نیست و یک نوع بازارگرمی است که بهترین پاسخش این است که؛ کسی که به او وعده وحی، و معجزه را هیپنوتیزم… میدهند به وعده دهنده بگوید؛ خودت این ذکر را بگو تا بر تو وحی نازل گردد و ما از تو معجزه ببینیم و وحی و آیات بشنویم. اگر با فکر و ذکر انسان به این مقامات میرسد پس باید فلان بن فلان آیاتی به اندازه قرآن آورده باشد!!
معمولاً مقامات برخی از فرقهها برای آن که پیروانشان را به عملی دور و دراز (نخود سیاه) وعده دهند این نوع تبلیغات و وعدهها را میدهند. هر بار هم شخص بگوید وحیی بر من نازل نشد، عمل خارقالعادهای نتوانستم انجام دهم… میگویند هنوز زود است باید بیشتر تمرکز کنی، بیشتر زحمت بکشی… و اگر زمان بسیاری گذشت و زحمت وافری هم از خود نشان داد و چیزی گیرش نیامد و اگر بتواند از مقامات پرسید، خواهند گفت که این اعمال را با اخلاص انجام ندادی. جا دارد که گفته شود؛ شمایی که با اخلاص انجام میدهید یک معجزه از خود نشان دهید.
در تاریخ برخی از فرقهها این موارد زیاد اتفاق افتاده است و گاه پیروان این فرق از آن جایی که یقین مییابند که این وعدهها کذب و دروغ بوده است از تبعیت فلان بن فلان دست برداشته و از آن فرقه خارج میشوند.
اینان لالایی خوانانی هستند که هرگز خودشان خوابشان نمیگیرد و هرگز از تعالیمشان و نسخههایی که برای پیروان فرقه خود میپیچند خود عمل نمیکنند و یا اگر عمل کنند، قطعاً پاسخ مطلوبی نمیگیرند.