اگر برای نیاز مالی از دین و یا فرقهای پولی بگیریم، یا تأمین مان کنند اما حقیقتاً اعتقادمان برنگردد و همان شیعه اثنی عشری بمانیم و تنها برای رفع مشکل مالی بگوییم که دین و فرقهمان را عوض کردیم از نظر اسلام اشکال دارد؟ و آیا خوردن این پول حرام است؟
کسی که برای نیاز مالی دین و آیین خود را تغییر دهد و وارد به یک دین یا فرقه دیگر بشود هم در این دنیا ضرر کرده است و هم در آخرت (خَسِرَ الدُّنْیَا وَ الاخِرَه) او قطعاً یکی از مصادیق انسانهای نان به نرخ روز خور است. اول این که هرگز پیروان و مقامات آن دین و فرقه شما را به عنوانِ یک پیرو حقیقی در نظر نمیگیرند زیرا برای پول و مال به آنها گرایش پیدا کردید تا زمانی که پول و مال در اختیار شما قرار دهند در کیش آنهایید و اگر روزی کمک هزینههای زندگی، تقسیم بار، تأمین جهیزیهی دختر، تأمین عروسی پسر، تأمین کار برای پسر و خیلی از این کارهایی که پولش از خارج یعنی از انگلستان و فرانسه و اسرائیل تأمین میشود قطع گردد حتماً کیش و فرقه آنها را کنار میگذارید. آنها هم این را میدانند که برای مطامع دنیا به آنها گرایش یافتهاید لذا احترامتان برای شان به اندازه پول است از یک سو؛ و از طرف دیگر منزلت شما نزد خدا و پیامبر(ص) و شیعیان و هم دینیتان از بین رفته است.
اما در آخرت هم قطعاً ضرر و خسارت خواهید دید. خداوند بصیر است و سمیع. همانگونه که علیم است و حکیم. او میدانسته که شما در فقر مالی به سر میبرید. و از آنجایی که حکیم است این فقر مالی را از روی حکمت مقرر کرده است.
گر ز حکمت ببندد دری | ز رحمت گشاید در دیگری |
و هم چنین خداوند بصیر است و بینا، او دیده که به خاطر ناخرسندی از اراده و مشیتاش دین و فرقه عوض کردید. سمیع است، شنیده که به جای تبعیت از اسلام محمد(ص) از فرقهی تصوف تبعیت نمودهاید. قطعاً شب اول قبر، عالم برزخ، قیامت این مؤاخذه و بازخواست را خواهد کرد که چرا از دین حق که اسلام و شیعگی اثنی عشری است؛ به سرسپردگی فلان بن فلان روی آوردی؟! مالک یوم الدین و صاحب اختیارِ دنیای پس از مرگ خداست. سروکار همه ما با خداوند است. آیا نمیپرسد که من از روی حکمت شما را در تنگنای مالی قرار دادم چرا دین و آیین خود را عوض کردید؟! اگر بگویید مجبور شدم، مجبور بودم؛ افرادی را نشانمان خواهند داد که این آقا، این خانم… در فقر شدید مالی قرار داشت اما دین و مذهب و فرقه خود را عوض نکرد و نفروخت (نه اینکه انبیاء و اولیاء را نمونه بیاورد و بعد ما بگوییم که ما نمیتوانستیم مثل آنها باشیم) بلکه انسانهای معمولی که در اطراف و شهر ما زندگی میکنند نمونه میآورد. میگویند این شخص که حتی همسایهات هم بوده یک عمر با نداری و فقر ساخت اما از در خانه ما جای دیگری نرفت، حالا منِ خدا که خزائن آسمانها و زمین در اختیار من است بهشت و نعمتهای تمام نشدنی آن در اختیار من است، جبران آن همه سختی که در راهِ من و دینِ من کشیده است را خواهم کرد. صاحبِ این دنیا و آخرت خداست. باید کاری کرد که شرمندهی خدا و اهل بیت(ع) نشد. چه کسانی که در سختی کامل دین خود را حفظ کردند و آن را نفروختند.
در تاریخ نقل شده است که معاویه چنان بر شیعیان مدینه سخت گرفت و آنها آن چنان در تنگنای مالی به سر میبردند که تمام زنان شیعهی پیرو امام حسن مجتبی(ع) شهر مدینه، تنها یک لباس غیر مندرس و غیر پاره برای نماز خواندن داشتند. هر گاه اذان ظهر گفته میشد یک زن شیعه آن لباس را میپوشید و نماز صبحش را میخواند، لباس را در میآورد و به بچهای میداد تا به در خانهی زن شیعه دیگر ببرد تا او هم نماز ظهرش را بخواند و او هم به دیگری؛ تا آنکه همه زنان نمازهایشان را بخوانند. معاویه به شیعیان مدینه آن قدر سخت میگرفت تا دست از امام حسن(ع) و امام حسین(ع) بردارند. هیچ نداشتند، تنها با یک پیراهن، تمام زنان شیعه، تمام نمازهای پنجگانه خود را میخواندند، اما دین نفروختند.
آنها انسانهای معمولی بودند که این گونه دینشان را حفظ کردند (نه آن که از اولیاء و انبیاء باشند) و معاویه هم پول خوبی، زر و نقره خوبی به طرفدارانش میداد بیشتر از آن چیزی که الان فرقهها به پیروان شان میدهند، اما آنها دست از پسران زهرای اطهر(س) بر نداشتند و زندگی چند روزه خود را به بهشت ابدی نفروختند، دین فروشی نکردند، قطعاً الان در بهترین نعمت بسر میبرند زیرا اجر دینداری خودشان را از خداوند دریافت میکنند و این اجر و مزد تمام شدنی نیست. زمانش هم به اندازه زمان دنیا نیست بلکه (اَصْحَابُ الجَّنَهِ هُمْ فِیهَا خَالِدُونَ) آنهایی که بهشتی هستند در بهشت و رضوان خداوند تا ابد باقی خواهند ماند، جاودانه در بهشت در راحتی کامل به سر میبرند. زیرا در دنیا برای رضایت خداوند، دین شان را حفظ کردند، سختیها در دنیا دیدند، ناراحتیها و بی پولیها کشیدند اما به هیچ یک از فرقهها گرایش پیدا نکردند و سر سپردهی انسان نشدند. این افرادی که مجاهدت این چنینی کردند، قطعاً شفاعت اهل بیت نصیبشان میشود.
پاسخ سؤالِ شما آن است که، تغییرِ دین و مذهب و فرقه به خاطر رفع مشکل مالی حرام است. زیرا تضعیف مسلمانان و شیعیان از یک سو و از سوی دیگر تقویتِ مخالفان شیعیان و اهل بیت(ع) است. کسی که این کار را انجام میدهد قطعاً در قبر و قیامت عذاب میشود چون دین فروخته و پول دینش را گرفته است. خوردن این پول و مال حرام است؛ خواه واقعاً فرقه دیگر را پذیرفته باشید خواه به صورت ظاهری آن را قبول کرده باشید. امید است که خداوند همه ما را از شر شیاطین جن و انس محفوظ بدارد.