آیا ارجاع دادن به هر تألیفى، دلیل بر تأیید آن تألیف است؟
مطمئناً که این گونه نیست که تألیفی دلیل بر تأیید آن موضوع از طرف نویسنده باشد. برخى تألیفات براى تنویر افکار عمومى جامعه در مورد یک موضوع و جریان است، برخى از تألیفات براى شرح و توضیح و توصیف و برخى از مؤلفات براى تبیین حق و باطل نوشته میشود که با عناوین نقد و یا ردیه نویسى در طول تاریخ مرسوم بوده است. در واقع تألیفات به سه قسم عمده تقسیم بندی میشوند: ردیه، دفاعیه و توصیفیه. به صرف این که کسى (مسلمانى) در مورد یهودیت کتابى نوشته، دلیل بر تأیید تمام عقائد و احکام کنونى یهودیت نیست. کسى که در مورد مسیحیت قلمى زده و کتابى نگاشته است، دلیل بر تأیید تثلیث مسیحیت نمیشود که یهودیان و مسیحیان نوشته شدنِ کتابى توسط یک مسلمان در موضوع یهودیت و مسیحیت را پیراهن عثمان کنند و جار بزنند که مسلمانى، یهودى و مسیحى شده است؛ زیرا در این باره کتابى نوشته و تصنیفى دارد.
باید دید که ورود و خروج بحث در یک کتاب چگونه است و نتیجهای را که مؤلف گرفته است، تأیید کلى یک عقیده و نظر است یا تأیید برخى از جزئیات و رد برخى دیگر. این بسیار ساده لوحانه و عوام فریبانه است که گفته شود. مثلاً درباره شراب، مسلمین کتابها و تحقیقات فراوانى دارند و خواننده هم حمل بر این کند که مسلمین شرب خمر را حلال و جائز میدانند!
ادامه مطلب در کتاب «سراب هدایت» تألیف دکتر دریاکناری